Somuncu Baba - Aşkın Sırrı

Yerden kilometrelerce yüksekte, gökyüzünde uçakta izledim bu filmi. 
Türk Hava Yolları'nın uçaklarında koltuk arkalarında multimedya özellikli ekranlar var  belki denk gelmişsinizdir. Uçuş sırasında ekranlardan isterseniz sinema izleyebilir, ister sesli kitap ya da müzik dinleyebilirsiniz. Ben Somuncu BABA filmini seçtim, oyunculardan tek ismini bildiğim şu anda TV'de dizisininden tanıdığım Furkan PALALI vardı. Furkan Palalı dizisinde zengin ve hayli snob bir genci canlandırıyor. Sinema filminde ise tam tersi . Filmin yönetmenliğini de Kürşat Kızbaz yapmış, film 1 yıl gibi bir sürede çekilmiş.



Ben geç kalmışım, Nisan 2016'da vizyona girmiş, ama daha önce ne duydum ne de gördüm bu filmi. Hoş zaten çocuklardan sonra sinemaya gitmek pek kolay değil..



İyi ki seçip, izlemişim.Beni bambaşka yerlere aldı götürdü bu film, Somuncu Baba 1300'lü yıllarda Kayseri dolaylarında yaşamış gerçek bir derviş, bilge kişi Babasının ölümü ardından, hayatın anlamını, Allah aşkının sırrını aramak üzere yollara düşer. Öyle böyle değil, ama 1 yıldan fazla sürer yolculuğu, yürüyerek dağları aşar. Karlı tepelerden geçer, Şam'a kadar uzanır . Dile kolay yürüyerek...

Aşkı arama yolunda 


İçinde yaşadığımız dünyada, unuttuğumuz, daha doğrusu özümseyemediğimiz maneviyatı "ney" sesi ile sonuna kadar hatırlatan bir film olmuş . İçime attıklarım, hüzünlerim, sevinçlerim hepsi su yüzüne çıktı izlerken, yol boyu gözlerimden yaşlar aktı durdu. Ağlamaya da ihtiyacı var insanın. Hep güçlü gözükmek, hep neşeli gözükmek çağımızın dayattığı birşeyken, arada bir dünyevi dertleri unutup dalıp gidebilmek gerekiyor. Sonuçta dertsiz olanımız var mı...



Sonradan adı Somuncu Baba olarak anılacak olan Hamid Çilehane de manevi eğitim alırken, ilk iş olarak verilen ekmek yapmayı öğrenirken


Filmi izledikten sonra görmek istediğim yerlere Konya'yı da ekledim. Her ne kadar film Aksaray ve çevresinde geçiyor olsa da. Konya'nın da o ruhani atmosfere sahip olduğunu düşünüyorum.

Film vizyondan kalkmış, izleyemezseniz ben bazı sözleri seçtim sizler için. Aynı isimli bir de kitabı var Somuncu Baba-Aşkın Sırrı ismiyle Mahmut Ulu yazmış, kitabından da aşağıdaki satırları seçmiş.

Ey yolsuz menzillerin aşka talip yolcusu! Aşk, ayrılık mevsiminde gökyüzünden katre katre hüzün düşerken sevda tüten şehri sessizce terk edip sır olmaktır. Aşk, ne yaz ne kış… Aşk, mevsimsiz sevip zamansız ve mekânsız gitmektir. Aşk, sendeki seni ararken sensizlikte kaybolmaktır…
Aşk yolcusu zamansız ve mekânsız gidedursun aşksızlığın alıp başını gittiği bir zamanda zaman durmuştu. Aşkın kefaretini ödeyip dünya sürgününü bitirenler, sevda tüten iklimlerden sırrın geldiğini görünce sevgilinin selamıyla sükûn ediyordu.
Aşk sır mıydı? Aşkın sırrı olur muydu? Aşk esrarın perdesini yüzüne çekince sır olmuştu. Aşk dilden çıkmıştı. Dil harfsiz, kelimesiz söz olmuştu. Şeyh Hamid-i Veli bugün aşktı. Sükûtu konuşturan nefesi, kelimelere can veren dili aşk ile söyledi:
“Aşktı beni benden eden, aşktı beni ben eden. Yandım. Yakıldım. Çamurdum can oldum. Hamurdum nan oldum. Yürek alevsiz yanar ocak ateşsiz. Nan’ı ateş pişirir insanı aşk.
Yandım. Yakıldım. Aktım. Duruldum. Ateştim. Kor oldum. Var idim yok oldum. Aşk isterse zindan ışık, aşk isterse sır ayan. Ne ben varım ne sen. “Atarken sen atmadın. O attı.” ayetinin sırrınca ben sadece hiçim. Sadece bir hiç..!
Yandım. Yakıldım. Öldüm. Doğdum. Zerreydim hiç oldum. Aşktım, Sır oldum. Hak ile olmaktan hiç vazgeçmedim. Vazgeçecek değilim. Lakin sen vazgeç sırrı ayan etmekten. Sorma “Kimsin?” diye. Ben sadece sırrım, sadece sır!”
Sadece bunlar değil aslında filmde her bir bakış, her bir söz, her bir ah'ın bir anlamı vardı. Furkan Palalı gerçekten oyunculuğu ile hayrete düşürdü beni.  Rolünün hakkını vermek dediklerini harfiyen yerine getirmiş. Ben dediğim gibi çok etkilendim, bolca metafor vardı filmde ve hepsi çok dokundu.

Belki de inancın en önemli gerekliliği olan yaradılanı yaradandan ötürü sevmek gerektiğini. Yaradılana duyulan sevgiyi yaşamadan, gerçek aşkın bulunamayacağı
Tüm varlıkların bir ruhu olduğunu
Sabrın sonunun illa ki selamet olduğunu
Kadere teslim olmak gerektiğini aldım ben bu filmden. Ve ağladıkça da rahatladım biraz.

Ve filmin sonunda ekrana gelen Mustafa Ceceli şarkısı ile de bitiriyorum yazımı. Klipte filmden de görüntüler var. Bakalım siz de sevecek misiniz?




Yorumlar

  1. Güzel bir filme benziyor. Alıntılar da güzelmiş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fİlm vizyondan kalkmış ama aynı isimli bir de kitabı var :) Alıntılarda kitaptan kısımlar da var.

      Sil
    2. Filmi izleyebileceğimi zaten sanmıyorum çünkü çok nadiren film izliyorum ama kitabını görürsem okuyabilirim. :)

      Sil
  2. Ben muhtemelen izleyemem ama hikaye ilgimi çekti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı da var ;) arada bir film izleyip günlük dertleri unutmak iyi oluyor genelde fırsat bulamasak da, karşıma çıkınca film izleme opsiyonunu seçtim hemen :)

      Sil
  3. Güzel bir film tavsiyesi olmuş,maneviyata yönelik filmler ilgimi çekmiştir hep.DVD filmini bulur da 2 çocuktan fırsat kalırsa izlemeyi isterim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Beni de etkiler her zaman.
      2 çocukla zor gerçekten, ben de karşıma film izleme fırsatı çıkınca kaçırmadım. Neyseki ki bu konunun kitabı da var ismi aynı Somuncu Baba-Aşkın Sırrı

      Sil
  4. Gerçekten güzel bir film tavsiyesi olmuş bu filme gitmeyi çok istemiştim ama dediğiniz gibi insanda çocuklar olunca ve günlük hayat koşuşturmacası derken artık çok zorlaştı. Ama bu filmi izleyeceğim filmler listeme ekledim.
    Uzun zamandır kitapta okumuyordum en azından alanım dışında ki Kitabını da merak ettim şimdi. Filmden ise kitap daha bir güzel anlatımı oluyor her zaman için :)
    Bu güzel yazı için teşekkür ederim iyi yayınlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. İlginizi çekmesine sevindim. Umarım okur ya da izleyebilirseniz beğenirseniz. :)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mantra Nedir? Ne İşe Yarar?

Bilmem Kaç Adımda Tuvalet Eğitimi...Bez Bırakma Denemeleri ve "Mutlu Son" :)

Evde Sağlıklı Çikolata Yapımı