Kuzu Ciğer Tarifi ve Maltofer

Benim bahar yorgunluğu sandığım kansızlıkmış meğer..Minimum değer 12 g/dl iken bende 5 g/dl'ye düşmüş.
Geçtiğimiz aylarda da başka vitamin eksikliği çıkmıştı D vitamini ve B12, onları düzelttik mi acaba ona göre vitaminlere devam edeyim deyip de yaptırdığım kan testi sonucunda kan değerlerimin tümü baya baya düşük çıktı. Boşuna değilmiş yorgunluk hissim, üstüne uykuya doyamamalarım, başımın olur olmaz dönmesi, gün içinde birisi ile konuşurken masal anlatıyormuş gibi gelmesi. Ece'yi okuldan aldıktan sonra normalde dolaşmak isterken, hemen eve gitmeyi ister olmam . Neyse sebebi bulduk. Doktor önerisi ile bir şuruba başlayacağım, ama beslenmeyi de şekillendirmek şart tabi.





Öncelikle çok sevdiğim çaya bir aylığına ara vereceğim, zaten canım nasılsa birden çok istemez oldu. Bu huyumu çok seviyorum :D

Çay yerine artık sabahları kırmızı şarap içeceğim dermişim :p

C vitaminine daha çok dikkat edeceğim. Çünküü C vitamini olmazsa demirin bağırsaklardan emilimi gerçekleşemiyor. Yani besinlerle aldığımız demiri, vücudumuz kullanamadan yollamış oluyoruz.
Aynı şekilde süt ürünlerindeki Kalsiyum da yapısı gereği demirin emilimini azaltıyor. Genelde doktor önerisi yemeklerden 2 saat sonra sütlü gıda almak şeklinde oluyor.

Kuruyemiş  yemeği çok severim, içlerinden kuru üzüm ve kayısı daha çok yiyorum bugünlerde..

Çocuklar için aldığım pekmez özünü her gün kaşıklıyorum. Bakalım bu takviyeler bana kilo olarak dönecek mi görüceğiz ..Onu da yazarım :D

Ve tabi ciğer, kan değince olmazsa olmaz akla ilk gelen. Ciğeri çok sevmeyenlerdendim taa ki Edirne'de tava ciğeri yiyene kadar. Çıtır çıtır içi pamuk anlatılmaz bir lezzet.  Ondan sonra ciğere sempati duymaya başladım :)

Dünde kafaya koydum evde lezzetlisinden bir tava ciğeri yapacağım diye ama benim yaptığım Edirne değil Arnavut Ciğeri oldu tabi ki. Güzel olmazsa da şifa niyetine hızlı hızlı atar ağzıma yutarım diye düşünürken çok da güzel oldu, yanında ki patates kızartmasının da etkisi var tabi .
Yerken pilimin şarj olduğunu hissettim :D şaka bi yana plasebo etkisi mi bilinmez kendimi daha zinde hissettim hemen o anda. Maşallah süpnallah..Sağlık önemli azizim, kendimi son günlerde nerede duracağı belli olmayan bitmek üzere olan araba gibi hissediyordum. Kolay değil..

Geleyim tarife
Malzemeler (4 Kişilik):

  1. 1 kg. güzelce temizlenmiş kuzu ciğeri
  2. Kızartmak için zeytinyağı
  3. 4 kaşık un
  4. Tuz, kekik, sumak, kırmızı biber gibi çeşitli baharatlar
  5. Garnitürü için maydanoz ve beyaz ya da kırmızı soğan
  6. Kızartmalık patates 
Temizlenmiş ciğerleri çukur bir kaba alıp yukarıdaki baharatlarla bir güzel karıştırdım sonra da un ekleyip una buladım tüm ciğeri.

Patatesleri de küp küp kesip kızarttım.

Lezzetli ciğerin püf noktası, ciğerleri yağ iyice kızmışken tavaya atıp çok bekletmeden rengi siyahlaşmadan almak. 

Garnitür için de piyazlık doğradığım soğanı  tuzla güzelce ovup sonra bi sudan geçirip süzdüm, ardından biraz da sumakla ovdum soğanları çok az da zeytinyağı ekledim . 



Hepsi bu kadar, afiyet olsun deyip ciğerin faydalarını hatırlatmak istiyorum :)

Ciğer bünyesinde bolca demir ve B12, A vitamini, folik asit barındırmaktadır. 200 gr.lık bir porsiyon ciğer yediğinizde günlük demir ihtiyacınızı karşılamış oluyorsunuz. Bebekler için ağır gelebilecek bu besini 1 yaşından sonra tadımlık vermekte fayda var, alıştıra alıştıra arttırabilir .

Araştırmalara göre vücuttaki zehirli atıkları vücuttan uzaklaştırdığı, ilaçların etkisini de azalttığı gözlenmiş. 

Bir de ciğerin bu pişirme şeklinde zeytinyağı da olsa yağda kızardığı, bolca tuz içerdiğini de unutmamakta fayda var.

Başa dönüp de bir de demir eksikliğinde neler olur dersek işte demir eksikliğinde vücutta şunlar oluyor;

Yorgunluk, halsizlik, bitkinlik, uyku isteği, depresyona yatkınlık, çarpıntı, nefes darlığı,  ciltte kuruluk ve cansızlık, saçlarda artan dökülmeler, hafızada zayıflama, öğrenme gücü düşüyor, çocuklarda ise demir eksikliğinde zihinsel ve bedensel gelişim de yavaşlıyor.. İlerleyen türlerinde organ yetmezliğine, kalp sorunlarına varan vahim sonuçlar da olabiliyor. Ve ülkemizde demir eksikliği çok sık görülen bir durum . Beslenme şekli, genetik özellikler etkili olabiliyor. Çayı çok sevmemiz hem de demli  içmemiz de bir neden olabilir gibi geliyor bana. Akdeniz anemisi, çölyak gibi emilimi etkileyen demiri vücutta tutmayan başka etkenler de olabilir .

Vücudumuzda yer tutan demirin yaklaşık ağırlığı sadece 4 g. kadar, değerlerin düşmesi kolay ama vücuttaki önemi bi o kadar büyük. Hele de çocuklarda bebeklik döneminde kansızlık çok önemli . İhmal etmemek de fayda var. 

Bazı vitamin eksiklikleri sadece besinlerle tamamlanamıyor ve ilaç kullanmak gerekebiliyor. Doktorum da bana 1 kutu 20'lik Maltofer solüsyon önerdi. Tipik  bir google kullanıcısı olarak hemen bi arattım, nedir ne değildir. Maalesef böyle bir hale geldik, güvendiğimiz doktor da olsa herşeyi detaylı incelemek, kullanıcı yorumu var ise okumak istiyoruz. İşte bu Maltofer için de yorumlar baya baya kötüydü, tadı şöyle berbat, kan gibi vs.vs. diye yazıları okuyunca ön yargılı yaklaştım tabi ama mecbuuur içicez artık diyip kafaya diktim ve hiç de öyle berbat bir ilaç değil, hatta tadı hoşuma bile gitti :D

Bu arada rengi tentürdiyota da benzemiyor değil hani, ama sorun değil tadı kötü olmamakla birlikte zaten minnacık bir şişe.






Hamiş :) Doktor kontrollerinizi ihmal etmeyin, testler masraflı diyorsanız da sağlık önemli ve üstelik sağlık ocaklarında kan tahlilleri ücretsiz yapıldığını unutmayın.







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Mantra Nedir? Ne İşe Yarar?

Evde Sağlıklı Çikolata Yapımı

Diyetkapımda ile ilk detoks denemem